טיולים מומלצים בצפון – גליל עליון!

ביקור ביקב גלילאו קיבוץ דן בצפון

רוצים לשלב טיול משגע עם יקב בצפון פתוח בשבת? זה הזמן לבקר במקורות הירדן, ולהגיע אלינו לביקור בלתי נשכח, שישאיר לכם בפה טעם של עוד

אחד היתרונות של יקב גלילאו למרגלות רמת הגולן או של יקב באזור ראש פינה, הוא המגוון הרחב של אפשרויות לטיולים, אותם ניתן לשלב עם הגעה לטעימות יין. למעשה, כל אזור הצפון מרושת במסלולים בדרגות קושי שונות, אשר כולם מציעים נופים משגעים ואוויר נקי ומרענן. השילוב בין הרים ירוקים, נחלים יפים ויין משובח מרגש אתכם? בואו לבקר ביקב שלנו, יקב גלילאו.

אנחנו יקב פתוח בשבת ובכל ימות השבוע, כך שאתם ממש יכולים לבוא מתי שרק תרצו. עכשיו רק נשאר לכם להבין, היכן תטיילו? ובכן, מכיוון שממש לידנו עובר פלג של נחל דן, אשר מהווה את אחד משלושת מקורות הירדן, החלטנו לספר לכם עליו ועל השניים האחרים – שניר וחרמון.

חשוב לציין: כל המסלולים שנתאר, נמצאים בשמורות של רשות הטבע והגנים. הכניסה לשמורות כרוכה בתשלום, אלא אם יש לכם מנוי מטמון. בשבתות ובחגים כדאי להזמין מקומות בשמורות מראש, אחרת תיכנסו רק על בסיס מקום פנוי. כמו כן, כדאי לבדוק מראש פרסומים לגבי שעות הפתיחה וכו’.

אילו מסלולי טיול קיימים בנחל דן?

נתחיל מהנחל שכל כך קרוב אלינו, גם גיאוגרפית וגם בלב. זהו הנחל החשוב ביותר בין מקורות הירדן והוא מכיל המון מים, בעיקר בחורף ובאביב, אשר מגיעים מהשלג בחרמון. נחל דן מספק לירדן כחצי מכמות המים שלו, בעוד שני הנחלים האחרים מספקים את החצי השני.

פלג של הנחל עובר גם בתוך קיבוץ דן, אך על מנת לחזות במלוא תפארתו של הנחל יש להגיע לשמורת תל דן, אשר נמצאת ממש מחוץ לקיבוץ ונקראת על שם האתר העתיק ששוכן בה. לפני כ-5,000 שנים, הייתה במקום עיר מקראית בשם דן, שהיוותה את הגבול הצפוני של ממלכת ישראל. העיר נשמרה במצב מושלם, וכיום אפשר לבקר בשרידיה.

השמורה כולה יחסית קטנה (481 דונמים), היא מוצלת מאוד בזכות המים הקרירים והעצים הגבוהים, ולכן מתאימה לטיול בכל עונות השנה. למרות גודלה, יש בשמורה שלושה מסלולים שונים לבחירה, כולם מעגליים וקלילים, אשר עוברים בין האתרים המרכזיים ומאפשרים להנות מהנהר המרשים ומשלל הפלגים שלו: המסלול האדום, המסלול הכחול והמסלול הירוק.

אלה כמה מהאתרים הבולטים בשמורה:

  • מעיינות גן עדן – פלגים של נחל דן, שלצידם יער יפהפה.
  • בריכת שכשוך – כל המסלולים עוברים בבריכה, אז מומלץ לעצור בה ולהתרענן.
  • שער אברהם – שער שעשוי מלבני בוץ, אשר נשמר מהתקופה המקראית.
  • אתר פולחן – מקדש עתיק עם במה מרוצפת.
  • עץ פו הדוב – עץ חלול שמהוהה אטרקציה ידועה במקום, אהובה בעיקר על ידי ילדים.
  • טחנת קמח – טחנה עתיקה שנשמרה במצב מעולה.

אילו מסלולי טיול קיימים בנחל חרמון?

הנחל אולי מוכר לכם יותר בשם “בניאס“. הוא בוקע מסלע למרגלות החרמון, ועובר דרך מרהיבה ומרתקת עד שמגיע לנהר הירדן. הנחל נחשב ליפה מבין שלושת המקורות, וניתן לצפות בו על ידי הליכה באחד משלושה מסלולים. חשוב לציין כי אף אחד מהם אינו מעגלי, כך שהם דורשים רכבים בנקודת ההתחלה ובנקודות הסיום.

  • המסלול הקצר – מסלול קל באורך 3 ק”מ, שמתחיל בבריכות רדודות הממוקמות בכניסה לשמורה. עולים על השביל הכחול, עוברים מתחת לשרידים של גשר רומי עתיק (והגשר המודרני שלצידו) וחוצים את הנחל עצמו מספר פעמים, באמצעות גשרים קטנים. יש בו גם טחנות קמח, תצפית על מפל הבניאס ושביל תלוי. גם במסלול זה, הבסיסי ביותר, אפשר לחזות במלא הזרימה של הנחל ולהנות מנוף נפלא.
  • המסלול הבינוני – מסלול באורך 3.5 ק”מ. הוא זהה למסלול הקצר, למעט הפנייה בפיצול השבילים האחרון, ממשיכים מהשביל התלוי ולאחר הליכה קצרה יוצאים משטח השמורה. פוגשים טנק סורי ששוכב הפוך במים, מאז מלחמת ששת הימים, וממנו הולכים לנקודת הסיום.
  • המסלול הארוך – מסלול בדרגת קושי בינונית, באורך 6 ק”מ. המסלול כולל את שני המסלולים הקודמים, אך ממשיך כמה מאות מטרים במורד הנחל. המסלול כולל ירידות ועליות, ונקודת השיא בו היא תצפית יפיפייה על אפיק הנחל. את המסלול מסיימים בשאר ישוב.

אילו מסלולי טיול קיימים בנחל שניר?

גם לנחל שניר יש שם שני – החצבני. זהו הנחל המרוחק ביותר מהגבולות של ישראל עם שכנותיה מצפון, מבין שלושת מקורות הירדן. בחלקו הוא נחל אכזב, אך רובו מלא מים. הוא ממוקם בשתי שמורות שונות: אחת סגורה למטיילים, ואחת פתוחה, בה נתמקד. בשמורה תוכלו לבחור בין שלושה מסלולים: קצר, ארוך ובינוני. השניים הראשונים מעגליים (הראשון אף מונגש לעגלות ולנכים) ואינם מחייבים כניסה למים, בארוך תהיו חייבים להיכנס למים, וזהו מסלול לא מעגלי.

  • המסלול הקצר – אחרי הליכה קצרה לצד צמחיית נחלים גבוהה, מגיעים למפל אשר נשפך לתוך בריכת שכשוך, ולצידה המון צל. אחרי שנרגעים ונהנים, יש הליכה קצרה בחזרה לתחילת המסלול.
  • המסלול הבינוני – אם בוחרים במסלול זה, ממשיכים מבריכת השכשוך לעבר אפיק הנחל עצמו. בדרך הולכים במים בגובה הברך. משמאל לדרך, עוברים פלגי מים שמגיעים מנחל דן. בתום הליכה לא ארוכה, תגיעו חזרה לנקודת ההתחלה.
  • המסלול הארוך – זהו שביל באורך 1.5 ק”מ, אשר מהווה מקטע בשביל ישראל. במסלול זה הולכים במים (שוב, בגובה הברך) ועוברים בין סלעים במעברים צרים (ניתן להיעזר בידיות אחיזה). את ההליכה מסיימים קצת מחוץ לשמורה, והדרך חזרה לא כל כך מוצלת. מדובר בהליכה של כרבע שעה, וכמובן שאפשר גם להשאיר רכב בנקודת הסיום.

אנחנו מחכים לכם, כוסות היין כבר מלאות

לא משנה באיזו שמורה תבחרו ובאיזה מסלול בגליל תצעדו, יקב הוא המקום הטוב ביותר להשלמת החוויה. בואו לטעום את היינות של יקב גלילאו, להתענג עם פלטת גבינות משובחת ולקבל הסברים על ייצור היין. בואו נודה באמת, אין כמו יקב על הנחל עבור אוהבי נופים ובילוי בטבע. ומהנה במיוחד אחרי טיול האפשרות לטבול במים הצוננים של הדן.

כתיבת תגובה

דילוג לתוכן