איך מכינים יין – כל הפרטים שצריך לדעת במאמר אחד!

איך מכינים יין

אירוח ביקב שלנו כולל הסבר על הכנת היינות השונים. לא יכולים לחכות? הכנו לכם מדריך קצר. אם אתם רוצים לדעת עוד, ובמקביל להנות מחוויה מושלמת של יקב טעימות יין וגבינות, נשמח שתגיעו לביקור ביקב גלילאו בגליל העליון!

פעמים רבות, כאשר אנשים מאוד אוהבים לאכול או לשתות משהו, הם מתחילים להתעניין במה שמתרחש מאחורי הקלעים – כיצד מייצרים את זה? מה הופך חלק מהמוצרים לאיכותיים יותר מאחרים? זה נכון לבשר, שוקולד, קפה ועוד שלל מאכלים ומשקאות פופולריים, אבל כל אלה אינם מתקרבים למידת הסקרנות שמעוררים יינות. חובבי יין אוהבים להתעניין ולהכיר את התחום, ובצדק, מכיוון שהוא מרתק. אתם מוזמנים להגיע אלינו, ולקבל הסבר על תהליך הכנת היין של יקב גלילאו אבל עוד לפני כן, הכנו לכם מדריך קצר.

רגע לפני שאנחנו מתחילים, כמה מילים על היקב שלנו, אם עוד לא יצא לכם לבקר. אנחנו יקב בוטיק משפחתי, שפתוח בכל ימות השבוע כולל בשבת. ניתן להגיע אלינו לטעימות, לשתות יין על הנחל ולהנות גם מפלטת גבינות איכותית. אצלנו תקבלו יקב עם נוף משגע.

אילו סוגים של יין קיימים?

ישנם יותר מ-10,000 זנים שונים של ענבי יין הגדלים בעולם, אותם ניתן לחלק לארבע קטגוריות עיקריות: יין אדום, יין לבן, יין מבעבע, יין קינוח. בכל אחת מהקטגוריות תהליך ההכנה שונה במקצת, אבל באופן כללי יש חמישה שלבים שיש לבצע:

  • בציר הענבים – במהלך תהליך הבציר, הענבים נקטפים מהגפנים במכונות או ביד. מגדלים ויצרני יין רבים מעדיפים לקטוף את הענבים ביד כדי לשמר את איכות הענב. יש חשיבות גדולה למזג האוויר, האקלים והאדמה שבהם הם גדלים, וכך גם לעיתוי הבציר, שמשפיע על מידת המתיקות והחומציות שלהם, וכתוצאה מכך גם על טעמו של היין שיופק מהם.
  • ריסוק הענבים – זהו תהליך שבעבר נעשה באופן ידני(או ליתר דיוק רגלי), כאשר אנשים היו ממש דרוכים על הענבים בתוך חביות גדולות או פחים. כיום, רוב היצרנים משתמשים במכבשים מכניים.
  • תסיסה של הענבים – את העיסה שנוצרה בשלב הקודם מתסיסים. זה יכול להתרחש באופן טבעי, אך בדרך כלל מוסיפים שמרים כדי לעזור לתסיסה. בשלב זה, אשר יכול להימשך כל זמן בין 10 ימים לחודש ויותר, הסוכר בעיסה הופך לאלכוהול. מעבר לזה, גם דואגים לסנן את הנוזל, ולהסיר ממנו רכיבים מיותרים.
  • יישון היין – לאחר מכן נדחס יין לתוך כלי, כגון חבית עץ אלון או מיכל נירוסטה ליישון. ניתן לבקבק גם ללא יישון, אך לרוב לא עושים זאת. משך היישון וכלי הקיבול בו מתבצע, משפיע מאוד על טעמו ואיכותו של היין. ניתן ליישן יין במשך שנים רבות.
  • ביקבוק היין – לאחר שהיין מיושן מספיק, הוא מוכנס לבקבוקים.

כיצד מכינים יין לבן?

אחרי שדיברנו על התהליך הכללי, נסביר על ההבדלים הקטנים שמשפיעים על הקטגוריה אליה יהיה משויך היין. נתחיל מיין לבן, ומהפרכת מיתוס יחסית נפוץ: יין לבן ניתן להפיק מענבים בכל צבע. לחלק הפנימי של ענבים יש תמיד את אותו גוון בהיר, לא משנה אם הם אדומים או ירוקים. על מנת להכין יין לבן מסירים את הקליפות מהענבים כבר בתחילת התהליך, בשלב הריסוק.

התכונה העיקרית של יינות לבנים היא החומציות שלהם, שמעניקה להם טעם יבש או חמצמץ. ככל שהענבים תוססים במשך זמן ארוך יותר, כך היין יהיה יבש יותר ופחות מתוק. לרוב, שלב היישון עבור יינות לבנים קצר יותר, לעומת הטיפול ביינות אדומים.

אלה כמה מהסוגים הפופולריים ביותר של יינות לבנים: שרדונה סוביניון בלאן, סמילון, פינו גריג’יו, , ריזלינג, מוסקט.

כיצד מכינים יין אדום?

כפי שאולי כבר הבנתם, היין מקבל את צבעו מהקליפות של הענבים. בסוגי יין אדום, משתמשים בענבים אדומים ומשאירים אותם לא קלופים ברוב שלבי התהליך. למעשה, הופכים בין שלבי התהליך: קודם מתסיסים את הענבים, כדי להשאיר אותם במגע עם הקליפה למשך זמן רב ככל האפשר, ורק אחר כך מועכים אותם.

קליפות הענבים מכילות חומרים כימיים שנקראים טאנינים, והם אלה שנותנים ליינות האדומים את טעמם המריר והיבש משהו. הם מעניקים ליינות את צבעם, המרקם והטעם שלהם. ככל שיש יותר טאנינים, כך צבע היין כהה יותר.

יין אדום מיושן באופן קבוע במשך חודשים רבים (בסביבות 12-24 חודשים או אפילו יותר) בחביות עץ אלון לפני הביקבוק. אלה כמה מהסוגים הפופולריים ביותר של יינות אדומים: קברנה סוביניון, שיראז מרלו, פינו נואר, מלבק, קיאנטי, זינפנדל.

כיצד מכינים יין קינוח?

יש כמה דרכים לייצר יין קינוח:

  • באמצעות העשרה באלכוהול, למשל, על ידי הוספת ברנדי ליין.
  • שימוש בזני ענבים מתוקים יותר מאחרים.
  • הפסקת התסיסה מוקדם יותר בעת הכנת היין, על מנת לשמר יותר מהסוכרים.
  • קירור מאסיבי – כדי לעצור את פעולת השמרים, אשר אוכלים את הסוכרים
  • בצירה מאוחרת יותר של ענבים, מה שגורם להם להיות מתוקים יותר.

ניתן להכין יין מתוק גם מענבים שיש להם “ריקבון אציל”, לו גורמים בכוונה על ידי הדבקת הענבים בזיהום פטרייתי. למרות שזה אולי נשמע לא מושך, אם בוצרים את הענבים הללו בעיתוי מדויק, ניתן להפיק מהם יינות מתוקים משובחים מאוד.

סוג נוסף של יין קינוח הוא יין קרח, שעשוי מענבים שנבצרים בעודם קפואים, בדרך כלל באמצע הלילה. ניתן להכין יין קרח מכל סוג של ענבים, אם כי יש זנים מתאימים יותר לכך, כמו זני ריזלינג או וידאל. יין קרח ניתן להפיק רק מכרמים שעשויים לקפוא, ולכן מקורם בדרך כלל במדינות המתאפיינות באקלים קר, כמו גרמניה, קנדה ושוויץ.

כיצד מכינים יין מבעבע?

יין מבעבע הוא למעשה צורה נוספת של יין קינוח, אך נהוג להתייחס אליו כאל קטגוריה נפרדת, בשל תהליך הייצור הייחודי שלו. יין כזה נוצר באופן דומה לכל משקה תוסס אחר – על ידי הוספת פחמן דו חמצני (לאחר שלב התסיסה), אם כי הגז יכול להיווצר גם במהלך התסיסה עצמה. יין מבעבע מגיע בזנים רבים, ונע בין יבש למתוק.

לעיתים רבות אנשים טועים, ומתייחסים לכל יין מבעבע כאל “שמפניה”. עם זאת, שמפניה אמיתית עשויה רק ​​מענבי שרדונה, פינו נואר או פינו מונייה הגדלים באזור שמפניה בצרפת. יש עוד סוגים מוכרים של יינות מבעבעים, למשל האיטלקי שנקרא ספומנטה והגרמני אשר מכונה סקט.

בואו לטעום את היינות שלנו

רוצים לראות הכנת יין במו עיניכם? בואו להנות מכל היתרונות של יקב בגליל העליון, ואנחנו נדאג לכם לחוויה שלא תשכחו. אנחנו מציעים טעימות  ואפשרות לרכישת בקבוקים, ממבחר של שבעה סוגים שונים של יין מבית היוצר של יקב גלילאו.

כתיבת תגובה

דילוג לתוכן