מכפר גלעדי לרמות נפתלי – הכירו את הקטע הצפוני ביותר של שביל ישראל

שביל ישראל קטע צפוני כפר גלעדי רמות נפתלי

אם אתם אוהבים לטייל בצפון, אתם מוכרחים להכיר את המסלול, אשר עובר דרך אתרים היסטוריים, נחלים יפים ונופים נפלאים. בונוס: משלבים את הטיול עם יקב יין וגבינות

האם ידעתם שלאחרונה חל שינוי משמעותי בשביל ישראל? החל מספטמבר 2021, השביל כבר לא מתחיל באותו המקום, וזה חבל מאוד, כי לפני כן הוא החל (או הסתיים) ממש אצלנו – בקיבוץ דן. המקטע הראשון, שנמשך עד קיבוץ כפר גלעדי, בוטל מכיוון שכלל הליכה מסוכנת לאורך כבישים.

זה אומר שכעת שביל ישראל מתחיל בכפר גלעדי. מיד נגיע למסלול הזה, שהוא נהדר ומקסים בפני עצמו, אך ראשית, בואו ניפרד כראוי מהקטע שבוטל.

מה מחמיצים המטיילים בשל השינוי?

הקטע הצפוני ביותר של שביל ישראל, עד ממש לא מזמן, מתחיל במוזיאון אוסישקין שלנו ומסתיים באנדרטת האריה השואג. אלה נקודות הציון העיקריות בקטע:

  • מוזיאון הטבע בית אוסישקין – המוזיאון נוסד בשנות החמישים, במטרה לשמר את הטבע כפי שהיה לפני ייבוש הביצות באזור. במקום מיצג פוחלצים, מופע אור קולי ושלל מיצגים מהעבר. לאחר היציאה מהמוזיאון נהגו להתחבר המטיילים לשביל ישראל ליד היציאה מקיבוץ דן, ואז להמשיך לתל דן, אתר עתיק עליו נרחיב בהמשך.
  • נחל שניר (החצבני) – לאחר היציאה מתל דן, עוברים בשטח מראה לפרות, ולאחר מכן חוצים את נחל דן ומגיעים לנחל שניר. זהו נחל שזורם כל השנה, והזרימה בו חזקה ויציבה. הוא מתחיל בדרום לבנון, בחרמון, ומסתיים בנהר הירדן. זהו אחד משלושת המקורות של הירדן (לצד דן ונחל חרמון), והוא הארוך מכולם (60 ק”מ). בשמורה ניתן לבחור בין שלושה מסלולי טיול באורכים משתנים.
  • קיבוץ מעיין ברוך – כ-1.5 ק”מ מהחצבני, נמצא הקיבוץ, בו אפשר לשוט בקיאקים או לבקר במוזיאון האדם הקדמון.
  • קיבוץ כפר גלעדי -יוצאים מהקיבוץ, עוברים דרך כפר יובל ומגיעים לנקודת הסיום. ממש מחוץ לשער הקיבוץ נמצאת אנדרטת האריה השואג, לזכר הרוגי הקרב על תל חי בשנת 1920.

אל תוותרו על ביקור בתל דן

אמרנו קודם שנרחיב על תל דן, ויש לכך סיבה טובה – זהו אחד מאתרי העתיקות החשובים ביותר בישראל. האתר ממוקם בתוך שמורה באותו השם, בה ניתן לטייל ולהנות מנחל דן, ויש לו היסטוריה עשירה ומרתקת. בשל המיקום שלו, הוא היה מיושב כבר לפני כ-5,000 שנים, ובתקופת התנ”ך הייתה בו עיר חשובה בשם דן.

למה התיישבו שם כבר אז? כי הוא בטוח בשל גובהו הרב, יש בו המון מים ושטחים לחקלאות והוא גם לא רחוק מדרכים חשובות למסחר שהיו בזמנו. כיום, האתר מכיל שרידים רבים, אשר מציגים תמונה כמעט מלאה לחלוטין של ההתיישבות והחיים בעיר המקראית. גולת הכותרת במקום היא שער עתיק, שבאמצעותו התגלתה שיטת הקשתות בבניית שערים בעבר.

עם או בלי קשר לשביל ישראל, אנחנו ממליצים לכם בחום להגיע לקיבוץ דן, להתרשם מהקהילה שבנינו, ולהגיע למוזיאון בית אוסישקין שנמצא בקיבוץ, ולתל דן, שנמצא ממש מחוץ לקיבוץ.

איפה נמצא יקב גלילאו?

אם אתם מגיעים לקיבוץ דן, אתם מוכרחים לחוות יקב בצפון ישראל אמיתי. יקב גלילאו ממוקם ממש בסמוך למוזיאון בית אוסישקין, ליד פלג של נחל דן. אתם יכולים לבוא אלינו בכל ימות השבוע, לשבת על הנחל עם כוס יין איכותי ולהנות מהנוף המרגיע ומכל היתרונות של יקב ליד המים.

אנחנו מייצרים שבעה סוגים של יינות , מציעים טעימות והסברים על תהליך הייצור וגם משלימים את החוויה של יקב רומנטי עם פלטת גבינות. כל הענבים שלנו מגיעים מהכרמים הטובים ביותר בגליל, וכל המשפחה שלנו (משפחת הרשקוביץ) שותפה להכנת היינות ולאירוח ביקב.

מה צריך לדעת על הקטע הצפוני ביותר החדש?

וכעת, לקטע שתפס את מקומו כצפוני ביותר של שביל ישראל, ונמשך מנקודת הסיום של הקטע שתיארנו ועד לרמות נפתלי. אלה נקודות הציון העיקריות בקטע (מלבד האנדרטה, שכבר הזכרנו):

  • תל חי – הוקמה כחווה חקלאית בשנת 1905, וחבריה נאלצו להתמודד עם ריבוי הכפרים הערבים באזור, ועם המרחק הרב ביניהם ובין התיישבויות אחרות. באותה תקופה, הערבים נאבקו בצרפתים ששלטו בארץ (בין הטורקים לבריטים, לזמן קצר), וכתוצאה מכך תושבי תל חי ספגו אבדות. יוסף טרומפלדור נשלח לשם כדי לעזור, וב-1920 נהרג בקרב. במקום יש מוזיאון ואתר הנצחה.
  • גן הפסלים – בסמוך לתל חי יש גן מיוחד, שמכיל עשרות פסלים של אמנים מהארץ ובעולם. הפסלים עשויים מאבן ומתכת. לאחר הביקור בגן, ממשיכים בשביל במגמת עלייה, ובפיצול השבילים פונים ימינה. לאחר מכן צועדים כ-4 ק”מ בשטח מיוער, ממשיכים ישר ובהמשך שמאלה. אחרי ירידה של קרוב ל-2 ק”מ מגיעים לפיצול נוסף, ובו פונים ימינה לנקודה הבאה.
  • המסלול הגיאולוגי – זהו כינוי לירידה, במהלכה אפשר לראות מקרוב את השינוי באדמה ובסלעים. בהתחלה, שכבות הסלע צעירות, וככל שיורדים למטה חוזים בסלעים עתיקים יותר ויותר, כולל כאלה בני למעלה מ-100 מיליון שנים. בסוף השביל נמצאים חולות צבעוניים, כמו אלה שבדרך כלל רואים באזור הדרום.
  • נחל קדש – אחרי שעוברים כמה תצפיות מרהיבות וירידה לא פשוטה, מגיעים לשמורת טבע. בשמורה אפשר לעשות מסלול טיול חביב, הכולל הליכה בקניון וטיפוס בעזרת יתדות.
  • מצודת כח – מהנחל עולים קצת, ומגיעים למצודה, אשר שימשה את הבריטים במהלך המרד הערבי, שהתרחש בשנות ה-30. היא קרויה על שם 28 הלוחמים שנפלו בקרבות על כיבושה מידי הערבים, שהשתלטו עליה לאחר תום המנדט הבריטי. במקום יש מוזיאון ובו הסברים על הקרבות. בערך קילומטר מהמצודה נמצא מושב רמות נפתלי, שמהווה את נקודת הסיום של המסלול.

כתיבת תגובה

דילוג לתוכן