מחפשים יקב בשבת? המלצה לחוויה מיוחדת שכוללת מיני קפיצה לחו”ל

רוצים לתכנן טיול, שכולל יקב בצפון פתוח בשבת עם ביקור בכפר מיוחד, שחלקו מחוץ לשטח ישראל? הנה כל מה שאתם צריכים לדעת

אפשר ואף כדאי לשלב ביקור אצל יקב גלילאו בכל נסיעה לצפון, אם אתם רוצים ללגום יין טעים באווירה נעימה. מתכננים טיול שכולל יקב בצפון פתוח בשבת ותוהים מה עוד לעשות? תרשו לנו להציע לכם חוויה יוצאת דופן.

הכירו את כפר רגר

פחות מעשר דקות נסיעה מקיבוץ דן, ביתו של יקב גלילאו, על גבול לבנון ולמעשה קצת מעבר לו, נמצא כפר רגר (או יותר נכון עגר). ב-22 השנים האחרונות לא הייתה אפשרות להיכנס אליו, אך לאחרונה הוא נפתח לביקורים, ונוצרה הזדמנות פז להגיע למקום מיוחד במינו.

רגר הוא כפר ערבי ותושביו (כ-2,800) מוסלמים שיעים, ולייתר דיוק משתייכים לקבוצה אתנית שנקראת עלאווים. זהו הכפר העלאווי היחיד בישראל, ולכן לא מפתיע שהאווירה בו שונה מכל יישוב אחר בארץ במובן חיובי מאוד.

הנופים מרהיבים כמו בכל האזור, אך בניגוד לכפרים אחרים אתם יכולים להציץ יותר לעומק המראות הירוקים והמהממים של לבנון. מעבר לזה, תמצאו ברגר אוכל טעים, אנשים חביבים ותצפיות נפלאות למקורות הירדן.

למה הכפר היה סגור בשני העשורים האחרונים? כדי לענות על השאלה הזו, צריך לחזור להיסטוריה המרתקת של המקום.

ההיסטוריה של הכפר

קיימות גרסאות סותרות באשר להקמת הכפר, אך אין ספק שהאירוע התרחש בראשית המאה ה-20. תושבי המקום קיבלו את האדמות הלבנוניות במתנה, ומצאו את עצמם יושבים על צומת דרכים מרכזי, שעם השנים הפך לפרשת דרכים בין ישראל, סוריה ולבנון.

גם משמעות השם עגר לא לגמרי ידועה. יש שמאמינים כי המילה קשורה איכשהו לצוענים, אבל התושבים כלל אינם צוענים. למעשה, עלאווים הם סורים, בדיוק כמו שמשפחת אסד היא עלאווית.

אתם מבינים כמה המצב שם מורכב? הם סורים, שנמצאים בשטחי המדינות ישראל ולבנון.

זה קרה בעקבות כמה ציוני דרך, הראשון שבהם היה הסכם סייקספיקו, שנחתם בין צרפת לבריטניה בשנת 1916. במסגרתו, חולקו שטחים בין המדינות, כולל במזרח התיכון, והצרפתים היו אלה שקיבלו את שטחי סוריה ולבנון.

רגר, שנמצא בעצמם ממש ביניהן, נשאר באותן שנים תחת שליטת הסורים, אך זה השתנה בעקבות מעברה של רמת הגולן לידי ישראל.

מה עושים עם הכפר הקטן? למרות שחלקו נותר בשטח לבנוני, מנהיגי המדינה לא רצו אותו בגלל השיוך הדתי והאתני של תושביו, וכך הוא הפך כמעט במקרה לישראלי. דגל המדינה הונף מעליו, ואנשים החלו להגיע לבקר מהאזור.

בשנת 1981, רגר סופח סופית לישראל ביחד עם הכפרים הדרוזיים באזור, ותושביו קיבלו תעודת זהות כחולה.

עד שנת 2000 המשיך המקום להיות מוקד תיירותי אטרקטיבי בצפון, אך פעם נוספת דברים השתנו, כאשר צהל החליט לצאת מלבנון. הגבול נקבע שוב כמו בעבר באמצע הכפר, שנותר בשליטה ישראלית, אך בצורה הרבה פחות חופשית.

גדרות הוצבו, חיילים שמרו והכניסה הייתה אפשרית רק עם תיאום מראש (אם בכלל). גם יציאה מרגר לכיוון לבנון הייתה חסומה.

סוף דבר? ממש לא. בשלבי 2022 חל הטוויסט האחרון (בינתיים) בעלילה, כאשר הוסר המחסום מהכניסה לכפר, והוא נפתח למבקרים ללא הגבלות.

אז מה עושים ברגר?

הסיפור של המקום ייחודי ומעניין, ואין ספק שלא תפגשו עלאווים בשום מקום אחר בארץ (וכנראה שבכלל), אבל האם באמת יש מה לעשות שם? התשובה היא: כן, בהחלט.

הגעה לרגר היא ממש טעימה קטנה של חול, ולא רק בתור כותרת נחמדה.

אלה כמה מהמקומות והאתרים שתוכלו לראות בכפר:

  • תצפיות יש ברגר כמה תצפיות מרהיבות. כבר בכניסה, יש אחת שמשקיפה לעבר נחל החצבני (שניר).

  • הטיילת מתחילה סמוך לכניסה לכפר, ומובילה צפונה דרך אתרים ונופים. בין השאר, ניצב בה פסל של אליהו הנביא, או בשפת המקום הנביא אליאס“.

  • גן השלום כנראה האתר המרשים ביותר בכפר. זהו גן גדול ומפואר, ובו מזרקה יפה, מתקנים לילדים ופסלי אריות משיש איטלקי. גולת הכותרת: המקום מכבד את שלוש הדתות, עם סמלים כמו פסל של מרים, מנורה, מגן דוד ועוד.

  • כיכר האימם האימם הוא בן דוד של הנביא מוחמד, והוא האיש הקדוש עבור העלאווים. בכיכר יש פסל נהדר וגם מזרקת מים.

  • המדאפה” – זה הבניין בו מתקבלות ההחלטות החשובות בכפר, והוא גם משמש כמקום התכנסות לתושבים.

רעבים? גם בטיילת וגם בין שלל הבתים הצבעוניים, הגנים והפריחה יש מסעדות ודוכני אוכל, ובהם מאכלים אותנטיים וטעימים מאוד.

מעבר לכל אלה, כנראה שלא הייתם ולא תהיו בהרבה מקומות מטופחים ונקיים כמו רגר, ורק עובדה זו לבדה הופכת אותו למקום שאסור לפספס. תמהרו להגיע, כי מי יודע מתי יגיע הטוויסט הבא בעלילה של הכפר הזה.

יקב בצפון ממש במרחק נגיעה

בין אם לפני או אחרי הסיור בכפר, אתם יותר ממוזמנים להגיע אל יקב גלילאו לביקור בלתי נשכח, שישאיר לכם טעם של עוד, ולא רק בזכות היין המעולה.

כל יקב בצפון מציע אוויר נקי ומרענן, במיוחד באזור הגליל, אבל רק אצלנו תוכלו ליהנות מהאוויר הזה ומכוס יין אדום או לבן, תוך ישיבה ממש על גדות פלג הנחל שעובר בצמוד ליקב. אם תרצו לנשנש משהו, תוכלו להתפנק עם פלטה של גבינות איכותיות וקרקרים תוצרת בית.

אם אתם מתכננים הגעה ליקב מומלץ בשבת (בזכות התפריט המיוחד), אך חשוב לציין שהיקב פתוח ומקבל מבקרים בכל ימות השבוע.

מעבר לזה, כדאי מאוד לעקוב אחר פרסומים של יקב גלילאו בנוגע לאירועים שאנחנו מקיימים. האירועים כוללים מוזיקה נעימה, אוכל טעים, אנשים נפלאים וכמובן יין, ולפעמים אפילו אורחים מעניינים כמו שפים או זמרים.

מתחם האירוח הרחב מתאים באותה מידה לחוויה זוגית רומנטית, לישיבה של משפחות עם ילדים ולהגעה של קבוצות. כמו כן, יקב גלילאו הוא dog friendly, אז אתם יכולים להגיע אל יקב בצפון גם עם חבריכם הטובים על ארבע.

בקיצור, השילוב של יקב גלילאו עם ביקור ברגר מומלץ מאוד, אז היכונו לסוף שבוע בלתי נשכח!

דילוג לתוכן